זכויות עיוורים בישראל

במאמר הבא אנחנו הולכים להסביר לכם על קצה המזלג את הבסיס של זכויות עיוורים בישראל. ייתכן ואתם יודעים על כמה מהזכויות ה"מוכרות" יותר אשר קיימות עבור בעלי תעודת עיוור, כמו מימון של כלב נחייה ולימוד כתב ברייל. עם זאת, חשוב להכיר את המערך באופן מלא, על מנת לתת את התמיכה המרבית לקרובים אליכם – החל מזכויות של הורים לילדים עיוורים, ועד לעיוורון בגיל זיקנה שעשוי לזכות בליווי סיעודי. 

זכויות עיוורים בישראל – תעסוקה וכלכלה

בעלי תעודת עיוור, כמו גם כבדי ראייה בעלי אחוזי נכות, זכאים לתמיכה נרחבת – הן מבחינת השתלבות בעולם התעסוקתי והן מבחינת קבלת קצבאות סיוע ייחודיות, הקלות בארנונה וברכישת דירה. 

זכויות עיוורים בישראל בהשתלבות בעבודה

מבחינה תעסוקתית, זכויות העיוורים בישראל מאפשרות לקבל אבחון שיעזור לפרט לזהות את נקודות החוזקה שלו/ה ולהשתלב במעגל התעסוקה. מיותר לציין שקיים איסור חמור על אפליה מכל סוג שהוא כנגד עיוורים בפרט ובעלי מוגבלויות בכלל. 

העיוור/ת יהא זכאי אף ללימודים אקדמאים או הכשרה מקצועית (לימודי תעודה), ולעתים גם לליווי בהשתלבות בעבודה החדשה – בהתאם לרצונו ולצרכיו.

זכויות עיוורים במשפחה

גם עיוורים שעוד לא הגיעו לבגרות זכאים לסיוע, דרך תמיכה בהוריהם. התמיכה מתבטאת במיעוטה בזיכויי מס וקיצבאות, וברובה בתחום החינוכי וההדרכתי. 

להלן מספר דוגמאות לזכויות עיוורים בישראל בתא המשפחתי: גן טיפולי ייעודי חינם עד גיל שלוש, איבחונים ובדיקות עד גיל שש, חניכה וליווי בלימודים, חוגים ופעילויות שונות במסגרות חינוך בלתי פורמליות, ועוד. כמו כן, הילד זכאי לקבל מכשירי עזר ללא תשלום במידת הצורך.

מה הכי חשוב לדעת על זכויות עיוורים?

כשמדברים על זכויות עיוורים בישראל, פעמים רבות לא יודעים כמה דברים אפשר לקבל – אם רק מבקשים. היכרות מעמיקה עם הזכויות שלכם ושל הקרובים אליכם יכולה להביא לידי כך שאיכות החיים שלכם תעלה באופן משמעותי, בפרט בכל מה שקשור להתנהלות מול הרשויות והביטוח הלאומי. לכן, במאמר זה בחרנו לדון דווקא בזכויות הפחות "מוכרות", ולא באלו המובנות מאליהן. 

זכרו שמלבד הזכויות שמגיעות לכם מטעם המדינה, אתם זכאים גם למגוון הטבות דרך העמותות – כמו לדוגמה מיזם "רגליים בשניים", אשר מעניק לעיוורים פעילות בלתי נשכחת של רכיבה על אופני טנדם.

/ 5.

מאמרים נוספים

ירון בן יעקב הוא רוכב אחורי ב"רגליים בשניים". "לראות את

קרא עוד »

סיכום רכיבת ערב, 03.05.2023 תגידו, אין לי מושג מהיכן מתחילים

קרא עוד »

מדי שנה, ביום הזכרון לחללי צה"ל ולנופלים במערכות ישראל, אנו

קרא עוד »
רגליים בשניים
דילוג לתוכן