תסמונת העין היבשה

תסמונת העין היבשה היא תסמונת בה העיניים יבשות. תסמינים נלווים אחרים כוללים גירוי, אדמומיות, הפרשות והתעייפות העיניים בקלות. ראייה מטושטשת עשויה להופיע גם כן בחלק מהמקרים. התסמינים יכולים לנוע בין קלים מאוד לחמורים מאוד. הצטלקות של הקרנית עשויה להופיע במקרים מסוימים ללא טיפול. עין יבשה מופיעה כאשר העין לא מפיקה מספיק דמעות או כאשר הדמעות מתנדפות מהר מדי. זה יכול משימוש בעדשות מגע, בעיות בתפקוד בלוטת meibomian, אלרגיות, הריון, תסמונת Sjögren, חסר ויטמין A, ניתוח לאסיק, ותרופות מסוימות, כגון אנטיהיסטמינים, תרופות ליתר לחץ דם, טיפול הורמונלי, וכן תרופות נוגדות דיכאון. דלקת הלחמית הכרונית עלולה להיגרם מחשיפה לעישון טבק. האבחנה מבוססת לרוב על הסימפטומים, אם כי ניתן להשתמש במספר בדיקות אחרות. הטיפול תלוי בסיבה הגורמת ליובש העין. דמעות מלאכותיות הם הטיפול כאשר העין לא מפיקה מספיק דמעות בעצמה. משקפיים היושבות קרוב לפנים עשויות להפחית את אידוי הדמעות. עצירה או שינוי של תרופות מסוימות עשויה לעזור. ניתן להשתמש במקרים מסוימים בתרופות ciclosporin או טיפות עיניים סטרואידים. אפשרות נוספת היא תקעים לקרימליים המונעים ניקוז דמעות משטח העין. תסמונת העין היבשה עלולה לגרום לשימוש בעדשות מגע ללא אפשרי. תסמונת העין היבשה היא מחלת עיניים שכיחה. זה משפיע על 5–34% מהאנשים במידה מסוימת. בקרב אנשים מבוגרים זה משפיע על עד 70%. בסין זה משפיע על כ-17% מהאנשים.

סימנים ותסמינים

סימפטומים אופיינים לעין יבשה.
תסמינים אופייניים לתסמונת העין היבשה הם יובש, שרפה וגירוי בעיניים תחושה של חול בעיניים שהולכת ומתגברת ככל שהיום נמשך. ניתן לתאר את התסמינים כעיניים מגרדות, צורבות או עייפות. תסמינים נוספים הם כאב, אדמומיות, תחושת משיכה ולחץ מאחורי העין. יכולה להיות תחושה שמשהו, כמו כתם של לכלוך, נמצא בעין. הפגיעה כתוצאה במשטח העין מגבירה את אי הנוחות והרגישות לאור בהיר. שתי העיניים בדרך כלל מושפעות.

מכיוון שממצמצים מצפים את העין בדמעות, הסימפטומים מוחמרים כתוצאה מפעילויות בהן קצב מצמוץ מופחת כתוצאה משימוש ממושך בעיניים. פעילויות אלה כוללות קריאה ממושכת, שימוש במחשב, נהיגה או צפייה בטלוויזיה. התסמינים גוברים באזורים סוערים, מאובקים או מעושנים (כולל עשן סיגריות), בסביבות יבשות בגובה רב כולל מטוסים, בימים עם לחות נמוכה, ובאזורים בהם מזגן (במיוחד במכונית), מאוורר, תנור חימום, או אפילו מייבש שיער. התסמינים מפחיתים במהלך מזג אוויר קריר, גשום או מעורפל ובמקומות לחים, כמו במקלחת.

מרבית האנשים שיש להם עיניים יבשות חווים גירויים קלים ללא תופעות לטווח הארוך. עם זאת, אם המצב נותר לא מטופל או מחמיר, הוא יכול לייצר סיבוכים העלולים לגרום נזק לעיניים, וכתוצאה מכך ראייה לקויה או (לעיתים רחוקות) לאובדן הראייה.

קרדיט: ויקיפדיה

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Depiction_of_a_person_suffering_from_Dry_Eye_Syndrome.png#/media/קובץ:Depiction_of_a_person_suffering_from_Dry_Eye_Syndrome.png

/ 5.

מאמרים נוספים

ירון בן יעקב הוא רוכב אחורי ב"רגליים בשניים". "לראות את

קרא עוד »

סיכום רכיבת ערב, 03.05.2023 תגידו, אין לי מושג מהיכן מתחילים

קרא עוד »

מדי שנה, ביום הזכרון לחללי צה"ל ולנופלים במערכות ישראל, אנו

קרא עוד »
רגליים בשניים
דילוג לתוכן